1992 Grand Prix Motorcykel sæson
1992 Grand Prix motorcykel racing sæsonen var den 44th F.I.M. Road Racing World Championship sæson.
500cc
Wayne Rainey vandt 1992 verdensmesterskabet for 3. gang på en Kenny Roberts Marlboro Yamaha, alligevel blev han stort set overskygget af en dominerende Michael Doohan på sin Rothmans Honda, som kun blev forhindret i at vinde sit første mesterskab på grund af en skade.
Doohan vandt de første fire løb. Rainey fulgte Doohan og kom ind som 2'er i de følgende 3 løb. Daryl Beattie blev 3'er i Australien, hvor han erstattede en skadet Wayne Gardner. Der var også podier til Crivillé på sin Honda.
Det 8. løb på Assen blev afgørende for titelkampen. Doohan kørte galt under træning, og brækkede sit højre ben 2 steder, han var ude de næste 5 løb.
Rainey var tilbage i det følgende løb på Hungaroring, men dårligt vejr tillod Lawson at tage Cagiva’s første 500cc sejr, det var også Lawson’s sidste i hans karriere. Rainey vandt igen i Frankrig, mens Gardner sejrede i det engelske løb, hvor Rainey måtte nøjes med andenpladsen.
Andensidste løb i sæsonen vendte Doohan tilbage, han var dog ikke i fuld form. Rainey endte med at sikre sig mesterskabet foran Doohan. Med udgangen af 1992 var der flere af 80'ernes store navne der trak sig tilbage - Gardner, Lawson, og Mamola forlod alle sporte, dog af forskellige grunde.
Honda introducerede "big bang" motoren, i deres nye NSR500, hvor tændingsrækken gør at kraften kommer ned i hjulet i pulser. Det skulle forbedre baghjulet greb, da det tillader dækket "at komme sig" mellem pulserne. Yamaha kom med deres egen version til det 9. løb og Suzuki havde det klart midtvejs i sæsonen, selvom Schwantz ikke kørte med det umiddelbart. Dette "big bang" koncept bruges stadig idag i 4-takts MotoGP motorerne.
250cc
Luca Cadalora tog sin anden 250cc titel.
125cc
Alessandro Gramigni vandt sit første 125cc verdensmesterskab for Aprilia.
Under 1992 sæsonen startede Rainey "the International Motorcycle Racers’ Association (IMRA)" så de bedre kunne lægge pres på de enkelte løbs organisationer om forbedringer af sikkerheden på banerne. Michelin begyndte at levere dæk til Honda, Suzuki og Yamaha teamene. Point system blev ændret så det kun var de 10 første kørere der fik point, istedet for de nuværende 15. Men dette system blev kun brugt i 1992 sæsonen, den lidt ændrede version der kom i 1993, bliver stadig brugt idag.
Kalenderen blev kortet ned til 13 løb, USA, Tjekkiet, Jugoslavien og Østrig mistede deres løb. Et Sydafrikansk Grand Prix blev tilføjet og det Europæiske Grand Prix fortsatte endnu et år.
Point gives til de 10 første kørere. En kører skal gennemføre et løb for at få point.
Position |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Points |
20 |
15 |
12 |
10 |
8 |
6 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Verdens mester i de forskellige klasser
Klasse |
Navn |
Nationalitet |
MC mærke |
|
500cc |
Wayne Rainey |
USA |
Yamaha |
|
250cc |
Luca Cadalora |
Italien |
Honda |
|
125cc |
Alessandro Gramigni |
Italien |
Aprilia |
|